«Show, don’t tell», og hold på interessen

Av mandag, 27. januar, 2014 Permalink
Det trengs litt show for å overbevise et tøft publikum.

Det trengs litt show for å overbevise et tøft publikum.

Du kan vedde på at alle bøker som er skrevet for at vi skal bli bedre skribenter inneholder dette veldig konkrete rådet: Show, don’t tell. Vis, ikke fortell.

Alt blir mer interessant, og dermed mer effektivt, når du bruker språklige bilder til å illustrere budskapet, heller enn bare å si det rett ut. Folk leser ferdig, de forstår bedre, de lar seg inspirere.

Det er lett å tenke at slike bilder egner seg godt til selgende tekster, presentasjoner og fortellinger, men at de virker useriøse når man skal skrive rapporter og analyser. Det stemmer ikke – du må bare velge bildene du bruker med omhu.

Og det er for så vidt greit det, men når du sitter der og stirrer ned på en tørr tekst og tenker at du burde gjort den mer levende, kommer det berømte jernteppet. Hvordan skal du gjøre det i praksis?

Her er noen tips som kan hjelpe deg på veien.

La oss si at du skal skrive at: Hunden til Christian er aggressiv. Hvordan kan du vise det, heller enn bare å fortelle det?

  • Hvordan vet du det? Hunden til Christian angriper alt som beveger seg.
  • Bruk språklige bilder: Hunden til Christian er 20 kilo rå muskler med sylskarpe tenner.
  • Sammenligning og kontrast: Hunden til Christian får Godzilla til å ligne en teddybjørn.
  • Så …? Hunden til Christian er så aggressiv at postmannen må bruke rustning for å levere posten.

Men hva om du skal si «Salgstallene våre er gode»?

  • Hvordan vet du det? Vi selger mer enn på mange år.
  • Bruk språklige bilder: Bunken med nye bestillinger sist måned rekker meg til knærne.
  • Sammenligning og kontrast: Årets salgstall får det til å se ut som om vi drev med loppemarked i fjor.
  • Så…? Vi selger så godt at vi snart må utvide fabrikken.

Ikke alle bilder passer i alle sammenhenger, men du finner alltid et bilde som egner seg.

Men husk: En musiker spiller ikke konsert uten å ha øvd, og en atlet vinner ingen konkurranse uten trening. Det samme gjelder det å skrive. Vi kan alle sette sammen ord til setninger, men det betyr ikke det at vi ikke trenger mer øvelse.

Se over det siste du skrev – selv om det bare var en epost – og se etter en påstand som trenger litt farge. Hvordan gjør du den sprekere?

Har du ikke noe for hånden, kan du tygge litt på de følgende setningene. Hvordan kan de illustreres språklig?

  1. Teknologien utvikler seg raskt
  2. Klimaendringer har blitt et alvorlig problem
  3. Det er godt for kroppen å få fem om dagen

Christine Surlien

Christine Surlien er en produktiv reiselivsskribent. Hun skriver reisebrev, blogginnlegg og nyhetsbrev for reisebyråer og andre, hun blogger om reiser i Kina på ChinaScratched.com og har skrevet boken China in Your Hands som er tilgjengelig på Amazon.com.

Skriv for resultater

Du har alltid et mål når du skriver – om du skriver festtaler, pristilbud eller jobbsøknader. La oss hjelpe deg å nå målet. Fyll inn navn og epostadresse under, så sender vi deg i blant gode, anvendelige råd for hvordan du oppnår bedre resultater med det du skriver.

Takk skal du ha. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med deg.

Powered byRapidology